Implanty – Pytania i Odpowiedzi!

Jak będę się czuć w trakcie i po zabiegu?

Czy ja mogę mieć implanty?

Czy będę mieć siniaki?

… i wiele innych pytań!

1. Jak będę się czuć w trakcie i po zabiegu?

Pacjenci bardzo boją się bólu w trakcie i po zabiegu.

Znieczulenia, technologia, precyzyjnie dobrane protokoły farmakologiczne. 95% zabiegów przeprowadzamy w znieczuleniu miejscowym. Nie ma konieczności znieczulenia ogólnego. Znieczulenia podawane w odpowiedni sposób oraz miejsca, jak również wybór rodzaju znieczulenia mają kluczowe znaczenie dla wyłączenia bólu.

Niezależnie od zabiegu chirurgicznego oraz wyboru znieczulenia niezwykle istotne jest zaopatrzenie Pacjenta lekami na okres po zabiegu.

Najważniejsze jednak to podać odpowiednie leki przed zabiegiem: osłonę antybiotykową, środki przeciwbólowe, przeciwzapalne oraz osłonowe. Protokół lekowy jest wypracowany w taki sposób, aby uśmierzenie bólu wynikające z podania znieczulenia przed zabiegiem przeszło w stłumienie bólu lekami. Stąd też Pacjenci po zabiegach czują się zmęczeni, ale na pewno nie obolali.

Mała inwazyjność zabiegów – dokładamy wszelkich starań, aby zabiegi były jak najmniej traumatyczne. Powinny być przeprowadzone w sposób jak najbardziej delikatny. Im bardziej delikatnie tym mniejsza trauma tkanek operowanych, tym mniejsze dolegliwości bólowe.

2. Czy ja mogę mieć implanty?

Pacjent boi się, że nie może mieć implantów, bo nie ma kości. Często spotykamy się ze stwierdzeniami: kuzynka, ciocia, koleżanka nie może mieć implantów, czy ja również?

Spektrum zabiegów chirurgicznych które pozwalają odbudować łoże (tkankę kostną) pod implant jest ogromne. Można zastosować zarówno materiały kościozastępcze (sztuczna kość), rozszczepiać wyrostki zębodołowe, czy też przeszczepiać własną kość lub podnosić dno zatok szczękowych. Ilość możliwości rozwiązań do wyboru jest ogromna. Nie ma w zasadzie sytuacji w której nie da się wszczepić implantu. Po prostu czasem trzeba przeprowadzić zabiegi dodatkowe, które pozwolą na zbudowanie tkanki kostnej.

3. Czy mogę po zabiegu wracać samochodem do domu?

Tak, nie ma przeciwskazań do prowadzenia samochodu, jeżeli zabieg przeprowadzony jest w znieczuleniu miejscowym, bez wcześniejszej sedacji lekami.

Niemniej po długim zabiegu Pacjent może być zmęczony, jest pełen emocji, głównie z uwagi na sam fakt zabiegu chirurgicznego, zatem lepiej jeśli ktoś przyjedzie odbierze, pozwoli odetchnąć i wrócić do pełni sił!

4. Czy będę mieć siniaki? Czy pojawi się opuchlizna?

Mogą pojawić się zasinienia – im większa regeneracja tkanki kostnej, im bardziej rozległy zabieg i czas jego trwania, tym większe ryzyko powstania siniaków. One znikają. Około tygodnia do 10 dni zasinienie schodzi z twarzy, zmieniając przy tym kolory. Z każdym dniem staje się bledsze.

5. Co z higieną po zabiegu? Czy myć zęby, czy nie?

Po zabiegu okolica operowana traktowana jest delikatniej. Pozostałe obszary czyścimy i myjemy normalnie. Pacjent po zabiegu dostaje zestaw do higieny pozabiegowej, w którego skład wchodzi płukanka, miękka szczotka do zębów oraz pasta. Pierwsze 3-4 dni zabiegi należy przeprowadzać delikatniej. Po zdjęciu szwów, które ma miejsce 10-14 dni po zabiegu wracamy do normalnego klasycznego protokołu czyszczenia jamy ustnej.

6. Czy mogę normalnie pracować?

Niezwykle często przeprowadzamy zabiegi w czwartki oraz piątki. Głównie z uwagi na okres powrotu do formy. Przyjmuje się że 3 dzień po zabiegu jest najtrudniejszy (największy obrzęk oraz spadek formy) co wynika z fizjologii gojenia. Czwartego dnia Pacjent jest w zasadzie już w pełni sił. Zatem wykonując zabiegi chirurgiczne w czwartek lub piątek, w poniedziałek śmiało można wracać do pracy.

7. Co z mówieniem?

Mówienie jest trudne tylko wtedy kiedy działa znieczulenie. Po zejściu znieczulenia mówienie wraca do normy. W przypadku kiedy po zabiegu wykonujemy uzupełnienie tymczasowe lub oddajemy protezę, może być zmiana mowy. Proces adaptacji oraz ćwiczenie mówienia przywracają mowę po kilku dniach (3).

8. Z czym wyjdę?

Pacjenci którzy mają implantowane zęby w odcinku przednim zostają zaopatrzeni w uzupełnienie tymczasowe. Nikt przecież nie chce chodzić bez jedynki, bo ma wszczepiony implant! Istenieją dwie techniki wykonywania uzupełnień tymczasowych pojedynczych zębów: (1) albo przyklejamy je do zębów sąsiednich albo (2) przykręcamy uzupełnienie tymczasowe do implantu (w sytuacji kiedy po implantacji implant jest bardzo stabilny i dobrze zakotwiczony w tkance kostnej).

Niezależnie od techniki, po skończonym zabiegu chirurgicznym przychodzi zespół protetyczny, aby zbudować i wypuścić Pacjenta z odtworzonym łukiem zębowym.

Uzupełnienia tymczasowe należy traktować ze szczególną delikatnością! Są wrażliwe na twarde pokarmy oraz agresywne gryzienie. Są to zęby tylko do wyglądania ☺.

9. Co wpływa na cenę zabiegu?

Cena zabiegów jest determinowana przez materiały oraz nakład pracy i talentu.
Pracując najlepszymi systemami, a niewątpliwie szwajcarski system Straumann® oraz szwedzki Astra Tech do takich się zaliczają, otrzymujemy najlepszej jakości implant, a co za tym idzie bezpieczeństwo zabiegu, gojenia oraz precyzję późniejszej odbudowy.
Zabiegi wykonywane są w warunkach jałowych, a w trakcie zabiegu obecne są zawsze: operator oraz dwie panie pielęgniarki. Pacjent zostaje zaopatrzony lekami przed zabiegiem, a po zabiegu wychodzi z zestawem pozabiegowym do higieny jamy ustnej wraz z okolicą operowaną, zaleceniami oraz receptą. Istotna jest również dożywotnia gwarancja producenta na implant.

Wykonywane w naszej Klinice procedury są zawsze realizowane z maksymalnym szacunkiem dla tkanki Pacjenta. Ekstrakcje zębów są wykonywane bez naruszenia kości, a do części estetycznej podchodzimy jak do sztuki. Jeżeli cała procedura od ekstrakcji do rekonstrukcji jest wykonywana w naszej Klinice jesteśmy w stanie dokonać odbudowy identycznej z naturalnym zębem Pacjenta.

Bezpiecznie, bezboleśnie, komfortowo i z olśniewającym efektem na lata!