Abc Bólu Zęba w Pandemii

Ból zęba jest niezwykle dotkliwy, wycieńczający i bardzo trudny do uśmierzenia przez środki przeciwbólowe.

Dzieje się tak dlatego,  ponieważ podczas stanu zapalnego, wewnątrz zęba, na małej przestrzeni zbierają się miliony bakterii, a ich aktywność może wytwarzać gaz. Ząb nie jest tkanką miękką, która w takiej sytuacji „spuchnie” i niejako “ustąpi” miejsce  rozwijającemu się stanowi zapalnemu. Ząb jest także specyficznie unerwiony, nie odczuwa dotyku, czy nacisku czuje tylko ból, dlatego na zaistniała sytuację, zwiększające się ciśnienie reaguje wzrastającym bólem. Będąc tkanką bardzo twardą jest słabo ukrwiony, zatem doustne środki przeciwbólowe, krążące we krwi nie mogą skutecznie do niego dotrzeć.

Co zrobić? jak się zachować, kiedy chwyci Cię ból zęba podczas pandemii?

Uwaga zapalenie!

Przede wszystkim trzeba zidentyfikować, który ząb ma objawy bólowe. Większość osób nie ma z tym problemu, rzadko mamy do czynienia z ciężkim do zlokalizowania bólem promieniującym, który zazwyczaj ma swoje źródło w ósemkach.

Ciężko także pomylić ból zęba z dolegliwościami w tkankach miękkich, ponieważ takim dolegliwościom towarzyszy zazwyczaj wysięk treści ropnej.

Następnie trzeba upewnić się, czy ból jest samoistny, tzn. czy nie powstał np.: w przypadku uszkodzenia mechanicznego oraz, że nie jest sprowokowany, tzn. nie pojawia się w odpowiedzi na zewnętrzny bodziec.

Jeżeli jesteśmy pewni, że ból jest zlokalizowany, samoistny, niesprowokowany w 75% przypadków mamy do czynienia z następującymi problemami:

zapalenie miazgi (wnętrza) zęba będącego wynikiem np: próchnicy.

zgorzel zęba – stan zapalny wywołany bakteriami beztlenowymi. Ząb obumarł i „zaczyna się rozkładać”.

Oba stany można łatwo rozróżnić domowymi sposobami.

W przypadku zapalenia miazgi zęba ulgę będzie przynosił ciepły okład, zimny natomiast będzie wzmagał ból.

Odwrotnie będzie w przypadku zgorzeli, tutaj to zimny okład będzie łagodził ból, a okład ciepły będzie go wzmagał.

W obu przypadkach oprócz okładów i podstawowych leków przeciwbólowych, konieczna będzie wizyta u dentysty, aby otworzyć ząb.  Nie warto eksperymentować z antybiotykiem, trzeba jak najszybciej interweniować, każdy kolejny dzień to pewne pogorszenie stanu, które może zakończyć się powstaniem ropnia.
Wtedy konieczna jest procedura chirurgiczna, nacięcie ropnia wewnątrz- lub zewnątrzustnie, drenaż oraz antybiotykoterapia.

Przynajmniej raz na tydzień pojawia się u nas umęczony bólem Pacjent z ropniem, tymczasem takich sytuacji można uniknąć. Po prostu nie należy odkładać wizyty.

Usówanie Ósemek

Ósemka – ból zęba mądrości.

Jeśli  ósemka jest już częściowo wyrznięta istnieje możliwość, że coś dostało się pod dziąsło.
Tutaj z pomocą przyjdzie intensywne płukanie pod ciśnieniem irygatorem lub strzykawką. Użyć możemy płukanki np. Eludril.

Antybiotyk należy zastosować tylko, jeżeli wystąpią objawy ogólne np. gorączka lub szczękościsk (utrudnione otwieranie ust). Szczękościsk ma miejsce, kiedy stan zapalny z ósemki przenosi się na mięsień, powodując jego przykurcz.
W takim przypadku koniecznie trzeba się skontaktować ze stomatologiem – chirurgiem.

Odcementowana praca protetyczna!

Taka sytuacja nie będzie dawała objawów bólowych, ale jest niezwykle niekomfortowa, Pacjentom zależy, aby szybko znaleźć rozwiązanie.

Błędem będzie zastosowanie klejów aptecznych. Ona są przeznaczone do protez, a nie do rekonstrukcji protetycznych.

Uzupełnienie należy porządnie oczyścić, umyć zęby, a następnie  spróbować samemu je założyć.
Prace protetyczne wykonane zgodnie ze sztuką mają jedną pozycje, to znaczy, że nie można ich źle włożyć. Konieczna oczywiście jest jak najszybsza wizyta w gabinecie.

75% nagłych przypadków to stany zapalne czyli sytuacje, których można uniknąć przestrzegając zasad higieny jamy ustnej, chodząc na wizyty kontrole ze zdjęciem panoramicznym, oraz zabiegi higienizacji.  Wiekowy aforyzm Hipokratesa “Lepiej zapobiegać, niż leczyć” jest w przypadku stomatologii naprawdę ponadczasowy i pozwala uniknąć poważnych problemów.

Jak pozyskać pełną wiedzę o zdrowiu naszych zębów?