Odpowiedzieliśmy na pytania naszych Pacjentów na temat Leczenia Kanałowego

Przeczytanie tego tekstu zajmie Ci 3 minuty.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem, czy warto?

Średnica kanału to nawet 0,15 mm lub mniej! Pytanie zatem brzmi czy naprawdę można efektywnie dokonać czyszczenia tak małego elementu bez mikroskopu?

Odpowiedź jest jednoznaczna, bez mikroskopu takie leczenie odbywa się niemal po omacku, na tzw. “czuja”.

Do momentu, kiedy w endodoncji zaczęto używać mikroskopy sądzono, że w zębach – szóstkach są tylko trzy kanały (ponieważ szóstki mają trzy korzenie). Po wprowadzeniu do pracy mikroskopów, okazało się, że szóstki maja minimum cztery kanały!

Mikroskop, odpowiedni sprzęt, oraz doświadczony Endodonta są gwarancją skutecznego leczenia kanałowego.

Co się dzieje, kiedy leczenie kanałowe nie jest wykonane na czas?

Nieleczone stany zapalane wewnątrz zęba wychodzą poza jego obręb do kości, powodując powstanie wokół wierzchołków korzeni zmian zapalnych (przypominających na zdjęciu radiologicznym czarne bąbelki). Nieleczone zmiany zapalne powiększają się, co doprowadza do powstania torbieli. Niestety ten etap jest już nieodwracalny! Leczenie torbieli polega na usunięciu zęba, wraz z powstałą torbielą zapalną. Zatem torbiel to rezultat stanu zapalnego w tkance kostnej pochodzenia zębowego, co prowadzi do zaniku kości, a w jej miejscu powstaje galaretowata tkanka zapalna tzw. ziarnina.

Czasem nieleczone torbiele mogą ulec zakażeniu i w takim przypadku konieczne jest leczenie szpitalne, ponieważ występuje zagrożenie sepsą.

Leczenie kanałowe – powikłania.

Powikłania leczenia kanałowego należy podzielić na dwie grupy:

-powikłania, które mogą wystąpić podczas leczenia, oraz
-powikłania, które mogą wystąpić po zakończonym leczeniu.

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, średnica kanału zębowego to 0,15 mm, zatem narzędzie, które jest wprowadzane do środka musi być również niezwykle cienkie. Jeżeli nie jest wykonane z najwyższej jakości materiałów może ulec złamaniu i znacząco skomplikować proces leczenia.

Aby uniknąć powikłań na tym etapie warto się upewnić, jakie narzędzia są używane do leczenia endodontycznego. Te naprawdę najwyższej jakości nigdy się nie łamią.

Najczęstsze powikłania, które występują po zakończonym leczeniu wynikają, albo z faktu, że źle zostały wyczyszczone kanały zębowe, albo z faktu, że lekarz nie zdołał znaleźć wszystkich kanałów. W rezultacie zmiany w kości nie goją się, a dolegliwości nie ustępują.

Leczenie pod mikroskopem wyklucza ten rodzaj powikłań.

Z czego może wynikać ból zęba w trakcie leczenie kanałowego?

Leczenie endodontyczne wykonuje się stosując dwie techniki:

Pierwsza technika:  Otwiera się ząb, a następnie wprowadza środek dewitalizujący, który w ciągu kilkunastu dni “zatruwa” i uśmierca ząb. W przypadku tej metody można odczuwać mocny ból nawet przez kilkanaście godzin, od wprowadzenia środa dewitalizującego.

Druga technika: Tzw. ekstyrpacja przyżyciowa miazgi, jest przeprowadzana w całości podczas jednej wizyty, podczas której ząb otwiera się, usuwa zmiany zapalne z kanałów, po czym następuje odkażenie i wypełnienie systemu kanałów korzeniowych. Ta metoda gwarantuje brak dolegliwości bólowych, zarówno podczas samej procedury oraz po jej zakończeniu.

Kiedy konieczne jest powtórne leczenie kanałowe?

Powtórne leczenie kanałowe jest konieczne w przypadkach kiedy pierwszy zabieg został wykonany źle lub nieprecyzyjnie, a co za tym idzie w końcówce kanałów zostały pozostawione bakterie i nadal utrzymuje się stan zapalny.

Kanały mogą mieć różną długość i biec w różny, nieraz bardzo kręty sposób. Doświadczony stomatolog endodonta uzbrojony w odpowiedniej klasy sprzęt jest w stanie zawsze wykonać precyzyjnie procedurę.

Powtórne leczenie kanałowe tego samego zęba jest zawsze bardziej skomplikowane, dlatego już za pierwszym warto upewnić się, że oddajemy swoje zdrowie w odpowiednie ręce.

Wrażliwość zęba po leczeniu kanałowym.

Wrażliwość zęba po leczeniu kanałowym jest najczęściej rezultatem podrażnienia kości na skutek źle odmierzonej długości kanału.
Narzędziem, które eliminuje takie ryzyko jest endometr, przyrząd, dzięki któremu jesteśmy w stanie precyzyjnie odmierzyć długość kanału i do tej długości dostosować leczenie.

Nieleczone zmiany zapalne powiększają się, co doprowadza do powstania torbieli.

Co zamiast leczenie kanałowego?

Nie ma alternatywy dla tego zabiegu, jeżeli z jakiś względów Pacjent nie decyduje się na leczenie endodontyczne czeka go niechybnie usunięcie zęba, a potem odbudowa jego braku tj. leczenie protetyczne; implanty dentystyczne lub mosty protetyczne.

Zawsze warto ratować swoją naturalną tkankę, jest to zdrowsze i tańsze, szeroko poruszaliśmy ten temat na końcu naszego przedostatniego felietonu [Przeczytaj].

Ząb po prawidłowo przeprowadzonym leczeniu kanałowym powinien być mocny i w pełni funkcjonalny. Może służyć nam przez lata.
Takie rozwiązanie to najlepsza opcja dla nas i dla naszej kieszeni, jedyną lepszą alternatywą jest wysoka higiena jamy ustnej i coroczne wizyty kontrolne u stomatologa.

Jeżeli macie Państwo pytania związane z leczeniem kanałowym zapraszamy do kontaktu.

Zespół Noir

Masz pytania?
Zadaj je jednemu z naszych specjalistów:

Lek. dent. Katarzyna Mrozik Endodonta

Lek. dent.  Filip Rafałko